NYHETSBREV REGLEMENT

Dessa bestämmelser definierar reglerna för användning av nyhetsbrevet, som skapades för att regelbundet förse dig med värdefullt innehåll – såsom nyheter eller information om våra tjänster och erbjudanden.

Detta dokument förklarar bland annat:

  • vem är administratör av nyhetsbrevet,
  •  för vilket ändamål och på vilken rättslig grund meddelanden skickas,
  •  hur personuppgifter behandlas, 
  • vilka rättigheter du har som prenumerant,
  • och hur du när som helst kan avsluta prenumerationen på nyhetsbrevet.

Jag prioriterar transparens och respekterar din integritet, vilket är anledningen till att jag har utarbetat detta dokument så enkelt och koncist som möjligt. Att läsa det hjälper dig att fatta välgrundade beslut om hur du använder mina tjänster, produkter och material.

Villkor gäller från och med: 12 november 2025
E-postadress för att kontakta tjänsteleverantören: [email protected]

§1 VEM SKICKAR NYHETSBREVET TILL DIG OCH VAD INNEHÅLLER DET?

1. Nyhetsbrevsreglerna anger detaljerade regler för tillhandahållandet av den kostnadsfria nyhetsbrevstjänsten av Damian Nowak, som bedriver affärsverksamhet under namnet DAVIBIKES SP. Z O.O., tidigare/ RAZON DAMIAN NOWAK baserat på registreringen i det centrala registret och information om affärsverksamhet, NIP 8172223405, REGION 54338271600000, ul. Dąbie 67, 39-311 Dąbie, nedan kallad ”Tjänsteleverantören” eller ”Säljaren”.
2. Nyhetsbrevstjänsten inkluderar utskick av:
a) utbildningsmaterial, information om nya inlägg, material som delas på sociala medier, rabatter, aktuella kampanjer, bonusar, evenemang, utmaningar, utbildning  och annan marknadsförings- och kommersiell information om produkter och tjänster som erbjuds av Tjänsteleverantören eller rekommenderas av Tjänsteleverantören;
b) ytterligare kommersiell information, skickad till Tjänsteanvändarens valda elektroniska kommunikationsmedel i form av e-post eller direkt telefonsamtal med hjälp av ett IKT-system (en uppsättning interoperabla IT-enheter och programvara som möjliggör bearbetning och lagring, samt sändning och mottagning av data via telekommunikationsnät med hjälp av en terminalenhet som är lämplig för en viss typ av telekommunikationsnät, i den mening som avses i telekommunikationslagen), innehållande personliga erbjudanden eller rabatter anpassade till Tjänsteanvändarens intressen och preferenser, men som inte väsentligt påverkar deras beslut. Denna information skapas baserat på personuppgifter som Tjänsteanvändaren tillhandahåller som en del av användningen av Tjänsteleverantörens tjänster, inklusive genom registreringsformulär för webbseminarier, köp eller registrering på Tjänsteleverantörens webbplats, samt nedladdning av digitalt material eller andra interaktioner relaterade till de tjänster som Tjänsteleverantören tillhandahåller elektroniskt.

§2 PÅ VILKEN RÄTTSLIG GRUND SKICKAR JAG NYHETSBREVET TILL ER OCH GENOM VILKEN MELLANHAND?

1. Den rättsliga grunden för att skicka den information som avses i punkt 2 b är:
a) Artikel 6.1 a i GDPR – den registrerades samtycke;
b) Artikel 398 jämförd med artikel 400 i PKE – samtycke till att skicka kommersiell information via elektroniska kommunikationsmedel.
2. Genom att prenumerera på nyhetsbrevet ger prenumeranten tjänsteleverantören samtycke till behandling av prenumerantens uppgifter, inklusive namn och e-postadress, i syfte att skicka nyhetsbrevet enligt de villkor som anges i nyhetsbrevsbestämmelserna och i integritetspolicyn som finns tillgänglig på: https://davibikes.se/integritetspolicy/.
3. Nyhetsbrevstjänsten tillhandahålls av MailerLite Limited, Ground Floor, 71 Lower Baggot Street, Dublin 2, D02 P593, Irland.
4. Prenumeranten kan när som helst avsluta prenumerationen på den kostnadsfria nyhetsbrevstjänsten.

§3 ENLIGT VILKA REGLER TAR DU EMOT NYHETSBREVET?

1. Du kan få tillgång till nyhetsbrevet kostnadsfritt – genom att prenumerera på nyhetsbrevet och ange din e-postadress, namn eller andra personuppgifter som krävs i prenumerationsformuläret för marknadsförings-/kommersiella ändamål.
2. För att prenumerera på nyhetsbrevet och få tillgång till tjänsten/det digitala innehållet:
a) lämna personuppgifter i det tillhandahållna registreringsformuläret,
b) accepterar nyhetsbrevets regler,
c) bekräfta din e-postadress eller ditt telefonnummer – om behovet av att bekräfta e-postadressen angavs vid registreringen (dubbel opt-in-mekanism).
3. Avtalet för tillhandahållande av tjänster för åtkomst till digitalt innehåll ingås på obestämd tid efter att kunden har visat bekräftelse på prenumeration på nyhetsbrevet.
4. Nyhetsbrevsprenumeranter kan få ytterligare rabatter eller gratis tillbehör på utvalda produkter som finns tillgängliga i säljarens webbutik. Rabatten beviljas efter att kundtjänst kontaktats per telefon och gäller bruttoordervärdet. Rabattbeloppet kan variera beroende på ordervärdet.
5. Rabatter kan inte kombineras med andra kampanjer eller reor, såvida inte säljaren anger annat. Rabatter beviljas individuellt efter telefonbekräftelse och utgör inte en permanent prissänkning.
6. Tillgång till nyhetsbrevet, inklusive de tjänster och det digitala innehåll som tillhandahålls, beviljas omedelbart efter att avtalet ingåtts, om inte annat anges i tjänstebeskrivningen. Om du inte kan få tillgång till nyhetsbrevet, vänligen rapportera detta till tjänsteleverantören.
7. Avtalet för tillhandahållande av nyhetsbrevstjänsten, inklusive tillhandahållande av tjänsten och digitalt innehåll av dig, kan uppsägas med omedelbar verkan. För att säga upp avtalet:
a) klicka på knappen ”Avsluta prenumeration” eller en liknande knapp eller,
b) kontakta tjänsteleverantören.

§4 TEKNISKA KRAV

1. Prenumeranten måste ha en enhet och programvara som uppfyller följande tekniska minimikrav:
a) en enhet med internetåtkomst, såsom en dator, surfplatta eller smartphone, utrustad med en av de mest populära webbläsarna (t.ex. Firefox version 126.0.1 eller senare, Chrome, Safari, Opera);
b) En aktiv e-postadress som möjliggör mottagande av elektroniska meddelanden;
c) Programvara som möjliggör läsning och hantering av filer i format som inkluderar:

  • PDF – programvara som Adobe Reader eller andra kompatibla program krävs för att öppna PDF-filer;
  • JPG, PNG – För att visa bilder i vanliga bildformat räcker det med operativsystemets inbyggda bildvisare eller extern grafikprogramvara;
  • ZIP – för att öppna ZIP-arkiv behöver du dekomprimeringsprogramvara som WinRAR, 7-Zip eller inbyggda verktyg i Windows, macOS eller Linux;
  • DOC, DOCX (om tillämpligt) – för att läsa textfiler i Microsoft Word-format behöver du programvara som Microsoft Office, LibreOffice eller kompatibla program;

d) Se till att din enhet har operativsystem- och programuppdateringar installerade för att säkerställa kompatibilitet med innehållet du laddar upp,
e) Ett aktuellt verktyg som möjliggör kontakt via telemarketing.
2. Om ytterligare tekniska krav ställs för att använda nyhetsbrevet, inklusive de tjänster eller det digitala innehållet som tillhandahålls, kommer vi att meddela dig i förväg. Du kommer också att informeras när en uppdatering är nödvändig för att säkerställa att tjänsterna eller innehållet förblir i enlighet med avtalet.

§5 HUR MAN LÄMNAR IN ETT KLAGOMÅL OM BEHOV AV ETT SÅDANT KLAGOMÅL UPPSTÅR?

1. Om tjänsterna eller det digitala innehållet som tillhandahålls som en del av nyhetsbrevet inte är i överensstämmelse med avtalet har du rätt att kräva att de åtgärdas i enlighet med avtalet. När det gäller betalda tjänster kan du också lämna in en förklaring med begäran om prissänkning eller frånträde av avtalet.
2. Du kan lämna in ett klagomål via e-post, skriftligen eller via annan angiven kontaktmetod – och Tjänsteleverantören kommer att behandla det inom 14 dagar efter mottagandet.
3. Tjänsteleverantören får vägra att få produkten att uppfylla kraven om det skulle vara omöjligt eller medföra orimliga kostnader. Vid bedömningen av om kostnaderna är orimliga ska bland annat beaktas betydelsen av den bristande överensstämmelsen och värdet av de kompatibla tjänsterna eller det digitala innehållet.
4. Detaljerade regler för att lämna in och behandla klagomål och konsumenträttigheter i detta avseende anges i konsumenträttslagen, särskilt kapitel 5b.

§6 HUR OCH NÄR KAN DU AVSTÅ FRÅN NYHETSBREVSLEVERINGSAVTALET?

1. Du har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar efter att det ingåtts. För att göra det, informera helt enkelt Tjänsteleverantören om ditt beslut genom att skicka ett tydligt meddelande – till exempel via e-post eller brev till den adress som anges i Villkoren.
2. Du har också rätt att frånträda avtalet om det digitala innehållet eller tjänsten inte har levererats till dig.
3. Efter att du har frånträtt avtalet får du inte använda det tillhandahållna innehållet eller vidarebefordra det till andra personer.

§7 IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

Vänligen kom ihåg och respektera mitt verk: exklusiva rättigheter till alla element, inklusive verk i den mening som avses i lagen om upphovsrätt och närstående rättigheter av den 4 februari 1994 (Juridisk tidning 2022, punkt 2509, i dess ändrade lydelse), som jag tillhandahåller, särskilt upphovsrätt, innehas av mig som Tjänsteleverantör eller enheter med vilka Tjänsteleverantören har ingått lämpliga avtal. Prenumeranter har rätt att använda detta innehåll kostnadsfritt endast för eget personligt bruk och för korrekt användning av nyhetsbrevstjänsten över hela världen. Användning av detta innehåll i något annat syfte är endast tillåten på grundval av uttryckligt, skriftligt förhandsgodkännande från Tjänsteleverantören eller en auktoriserad enhet, under straffansvar för ogiltighet.

§8 GDPR – HUR JAG BEHANDLAR DINA PERSONUPPGIFTER FÖR ATT SKICKA NYHETSBREVET TILL DIG

1. Tjänsteleverantören är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. Dina uppgifter behandlas för följande ändamål:
a) Uppgifter som krävs för ingående och fullgörande av avtalet kommer att behandlas under avtalets löptid, inklusive den tid som rättigheter som följer av avtalet utövas (artikel 6.1 b och f i GDPR). Det är frivilligt att lämna dessa uppgifter, men det är nödvändigt för ingående och fullgörande av avtalet.
b) Ytterligare uppgifter som lämnas i syfte att bland annat förbättra fullgörandet av avtalet behandlas som längst tills du invänder eller affärsändamålet av kundservice upphör att existera baserat på det berättigade intresset (artikel 6.1 f i GDPR).
c) Uppgifter kommer även att behandlas under preskriptionstiden för anspråk som grundar sig på Tjänsteleverantörens berättigade intresse i syfte att försvara sig mot anspråk, samt för att fastställa och driva anspråk (artikel 6.1 f i GDPR).
d) Data kan också arkiveras för interna och statistiska ändamål tills du invänder eller affärsändamålet upphör att existera baserat på Tjänsteleverantörens berättigade intresse (artikel 6, punkt 1, bokstav f i GDPR).
e) När det gäller uppgifter som samlas in för marknadsförings- och kommersiella ändamål, inklusive tillhandahållande av marknadsföringsinformation som en del av nyhetsbrevstjänsten, kommer uppgifterna att behandlas baserat på Tjänsteleverantörens berättigade intresse av att marknadsföra Tjänsteleverantörens produkter och tjänster (artikel 6, avsnitt 1, bokstav f i GDPR) och baserat på ditt samtycke. Dina uppgifter kommer att behandlas längst tills du invänder/återkallar ditt samtycke eller affärsändamålet upphör – beroende på vilket som inträffar först. Att lämna uppgifter är frivilligt, men nödvändigt för att ta emot marknadsförings-/kommersiell information. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att klicka på länken i e-postmeddelandets sidfot eller genom att skriva till Tjänsteleverantören på adressen som anges ovan.
2. Dina uppgifter får endast anförtros andra enheter om det är nödvändigt för att uppnå de behandlingsändamål som anges ovan och endast i den utsträckning det är nödvändigt för att uppnå dessa ändamål. Om det behövs kan dina uppgifter komma att överföras till ett webbhotellsföretag, enheter som stöder hantering och utskick av nyhetsbrevet, den sociala plattformen Meta, ett företag som tillhandahåller molntjänster, enheter som tillhandahåller marknadsföringstjänster och andra enheter som stöder den personuppgiftsansvarige i att uppnå behandlingsändamålen.
3. I samband med GDPR har du rätt till:
a) rätt att få tillgång till sina personuppgifter,
b) rättelse av personuppgifter,
c) radering av personuppgifter,
d) begränsningar av behandlingen av personuppgifter,
e) begränsningar av behandlingen av personuppgifter,
f) överföring av personuppgifter,
g) återkallande av samtycke, förutsatt att återkallandet av samtycket inte påverkar lagligheten av den behandling som utförts före återkallandet.
4. Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med tillämplig lag har du rätt att lämna in ett klagomål till ordföranden för personuppgiftsskyddsmyndigheten.

§9 SLUTBESTÄMMELSER 

1. Vid användning av nyhetsbrevet, inklusive tjänsten eller digitalt innehåll, är det förbjudet att lämna information av olaglig natur eller att agera i strid med lag, god sed eller kränka tredje parts personliga rättigheter.
2. Tvister i godo och klagomål från konsumenter är möjliga genom att kontakta:
a) en permanent konsumentskiljedomstol med begäran om att lösa en tvist som uppstår till följd av det ingångna avtalet,
b) den provinsiella inspektören för handelsinspektionen med en begäran om att inleda medling för att lösa tvisten i godo,
c) den lokala (kommunala) konsumentombudsmannen eller en social organisation vars lagstadgade uppgifter omfattar konsumentskydd för att få hjälp i frågor som rör avtalet.
3. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor av viktiga skäl, inklusive i synnerhet ändringar i lagbestämmelser i den utsträckning sådana ändringar kräver att Tjänsteleverantören även ändrar innehållet i dessa villkor, i synnerhet ändringar av bestämmelserna i civillagen, konsumenträttslagen, lagen om tillhandahållande av tjänster på elektronisk väg, samt i enlighet med tillämpliga beslut från Konkurrens- och konsumentskyddsmyndigheten (UOKiK), Personuppgiftsskyddsmyndigheten (PUODO) eller domstolsbeslut i den utsträckning som motsvarar de meddelade besluten/domarna, och i händelse av en betydande förändring av affärsmässiga faktorer, förutsatt att det finns ett orsakssamband mellan ovannämnda ändring och förändringen av kostnaderna för att tillhandahålla tjänster av Tjänsteleverantören. Detaljerad information om sådana ändringar finns i konsumenträttslagen.
4. Nyhetsbrevets reglemente regleras av polsk lag. Om konsumenten är bosatt i en av Europeiska unionens medlemsstater eller i en annan stat, ska bestämmelser som ger konsumenten mer omfattande rättigheter än de som följer av polsk lag tillämpas, förutsatt att de är till nytta för konsumenten.
5. Bestämmelserna i dessa föreskrifter är inte avsedda att begränsa eller utesluta konsumentens rättigheter som följer av tvingande bestämmelser i den lag som gäller på dennes hemvist.