Köpvillkor
Dessa köpvillkor utgör en del av säljarens skyldigheter i enlighet med bestämmelserna i konsumentskyddslagen och syftar till att informera köparen på ett klart och begripligt sätt om en rad omständigheter som är väsentliga för ingående, fullgörande och uppsägning av ett distansavtal, allt i enlighet med lagstiftningen.
Begreppet säljare avser företaget Razon – Nowak Damian, Dąbie 67, 39-311 Zdziarzec, Polen, momsregistreringsnummer PL8172194023, telefon: +48 886 372 528, e-post: contact@davibikes.se.
Begreppet köpare avser både:
- Den vanliga konsumenten: en fysisk person som utanför någon yrkesmässig verksamhet beställer och betalar för en vara via tjänster som erbjuds på säljarens webbshop.
- Köpare som är hantverkare, enskilda näringsidkare och fysiska personer som bedriver affärsverksamhet, vilka omfattas av konsumentskyddslagens bestämmelser endast om de köper produkter som inte är relaterade till deras affärsverksamhet.
- Övriga köpare såsom juridiska personer.
1. Allmänna villkor:
- Köpvillkoren är tillgängliga för användarna när som helst och kan sparas, återanvändas och reproduceras.
- Förhållandet mellan köparen och säljaren regleras av dessa allmänna villkor, som omfattar bestämmelser och villkor för produktbeställning, prissättning, betalning, garanti för produktens kvalitet, rätt till skriftligt klagomål på produkter och tjänster, rätt till uppsägning av avtalet, leveransvillkor för produkter, skydd av personuppgifter samt andra viktiga frågor som gäller för köpavtal via webbshoppen.
- De allmänna köpvillkoren för webbshoppen utgör en integrerad del av varje köpavtal mellan säljaren och köparen som ingås via internet.
- Innan ett köp görs förklarar köparen att denne har läst och accepterat dessa allmänna villkor och är medveten om de skyldigheter som gäller för köp av produkter och leveranskostnader. Köparen är också informerad om villkor, tidsfrister och förfaranden för ensidig uppsägning av avtalet och har förstått och accepterat alla dessa villkor och meddelanden.
- Endast myndiga och juridiskt kapabla fysiska personer kan vara köpare. Ett avtal för en minderårig eller en helt rättsligt inkompetent person kan endast ingås av deras lagliga företrädare eller förmyndare. Personer med begränsad rättskapacitet kan endast ingå avtal med samtycke från sin lagliga företrädare eller förmyndare. Säljaren ansvarar inte för åtgärder som strider mot denna bestämmelse.
- Köpare är skyldiga att ange korrekta, giltiga och fullständiga personuppgifter vid registrering. Underlåtenhet att följa dessa villkor ger säljaren rätt att neka försäljning av produkter eller tillhandahållande av tjänster.
- Säljaren ansvarar inte för skador på köparens enheter eller för oförmågan att använda webbshoppen som orsakas av åtkomstproblem som ligger utanför säljarens kontroll.
2. Betalnings- och leveransvillkor:
- Beställning av produkter görs genom att välja önskade artiklar, använda menyer och fylla i ett elektroniskt formulär. Köparen kan göra en beställning som registrerad eller oregistrerad användare. En beställning anses bekräftad när köparen har slutfört hela beställningsprocessen.
- På DaviBikes webbshop finns tre betalningsalternativ tillgängliga:
- Betalning via banköverföring eller inbetalningskort.
- Betalning vid leverans med kontanter till leverantören.
- Kortbetalning med Visa, Maestro, MasterCard, etc. – via GoPay.
3. Om betalning via banköverföring eller inbetalningskort väljs, skickas en orderbekräftelse till köparens e-postadress. Vårt team kommer att kontakta köparen om det skulle behövas ytterligare information.
3. Priser och kostnader:
- På DaviBikes webbplats anges alla priser i euro, inklusive moms som redan är inräknad i produktpriset. Leveranskostnader ingår inte i produktpriset och debiteras separat.
- Innan köparen bekräftar en beställning visas tydligt de olika kostnadskomponenterna, inklusive produktens pris, leveranskostnad (om tillämpligt), moms och slutpriset. Detta ger köparen full insyn i alla kostnader som är relaterade till produktköpet.
4. Rätt till ensidig uppsägning av avtal:
- Köparen har rätt att, utan att ange någon anledning, ensidigt säga upp köpeavtalet som ingåtts via webbshoppen inom 14 (fjorton) dagar från det datum då produkten överlämnades till köparen eller till en utvald mottagare som inte är transportör.
- För att utöva rätten till ensidig uppsägning måste köparen informera DaviBikes om sitt beslut genom ett entydigt meddelande skickat via post eller e-post, som innehåller köparens namn, adress, telefonnummer och e-postadress.
- Vid uppsägning av avtalet kommer DaviBikes omedelbart, men senast inom 14 dagar från mottagandet av meddelandet om uppsägning, att återbetala köparen hela betalningsbeloppet (utan ränta) som köparen betalat för produkten, inklusive leveranskostnader om sådana debiterats. Återbetalningen sker på samma sätt som den ursprungliga betalningen. Säljaren kan hålla inne återbetalningen tills produkten returnerats. Säljaren kommer att täcka kostnaderna för retur.
- Köparen är ansvarig för eventuell värdeminskning på varan som uppstår till följd av hantering på ett sätt som inte är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper, funktioner och funktionalitet.
- Rätten till ensidig uppsägning gäller inte i vissa situationer som regleras av konsumentskyddslagen, såsom anpassade produkter, förseglade varor av hälsoskäl eller hygieniska skäl, samt varor som inte kan returneras efter att ha blandats med andra varor.
- Vid felaktigt levererad produkt kommer DaviBikes att organisera retur av den felaktiga produkten på egen bekostnad och skicka rätt produkt utan extra kostnad. Om önskad produkt inte är tillgänglig kommer köparen att få tillbaka hela köpesumman och leveranskostnaderna.
- För snabbare behandling av returer bör köparen skicka varje retur separat och bifoga ett ifyllt returformulär.
- Efter att ha informerat om uppsägning av avtalet måste köparen returnera produkterna senast inom 14 dagar till följande adress: Webbshop DaviBikes.se Packeta – SE Post, 91356538, Poštanska, 10410 Velika Gorica, med märkningen “Retur”, tillsammans med ett ifyllt returformulär och en kopia av kvittot.
5. Reklamationer och ansvar för materiella fel:
- Säljaren ansvarar för materiella fel på produkter som säljs via sina webbplatser i enlighet med gällande lagar i Sverige, särskilt enligt konsumentköplagen.
- Produkter som köparen beställt packas på ett sätt som förhindrar skador under normal hantering under transport och leverans.
- Om försändelsen skadas under transport kan köparen upptäcka detta vid mottagandet av försändelsen. I sådana fall rekommenderar vi att köparen inte tar emot försändelsen och omedelbart kontaktar oss för att verifiera försändelsens status och organisera en ny leverans.
- Om köparen upptäcker synliga fel på produkten vid mottagandet av försändelsen är hen inte skyldig att ta emot produkten och kan vägra leveransen utan att stå för leveranskostnaderna. Köparen har rätt att reklamera materiella fel inom de tidsramar och villkor som föreskrivs enligt konsumentköplagen. Reklamationer kan skickas via e-post till contact@davibikes.se med rubriken “Reklamation”.
- För att snabbare kunna behandla reklamationer ber vi köpare att ange ordernummer, fakturanummer eller användarnamn i reklamationen.
- Om köparen senare upptäcker ett dolt fel på produkten (som inte var synligt vid normal inspektion vid mottagandet), har denne rätt till ensidig uppsägning av avtalet och återbetalning, byte av produkt, åtgärdande av felet eller prisnedsättning.
- Säljaren kommer att anse reklamationen giltig om en inspektion av produkten visar att villkoren för reklamationen är uppfyllda enligt lag. I sådana fall kommer säljaren att byta ut produkten eller återbetala hela beloppet som betalats, inklusive avtalsuppsägning, inom 15 dagar från mottagandet av en giltig reklamation. Om reklamationen inte är berättigad, det vill säga om den avslås, kommer säljaren att informera köparen inom 15 dagar från mottagandet av reklamationen.
- Säljaren accepterar returer av skadade, defekta eller felaktigt levererade varor på egen bekostnad, förutsatt att reklamationen är berättigad och att köparen inte har påverkat produktens skick, skada eller defekter.
- Vid en giltig reklamation står säljaren för hela kostnaden för att byta ut produkten mot en ny.
6. Produktens tillgänglighet och leveranstid:
- Leveranstiden för produkter som finns i säljarens lager är högst 4–6 arbetsdagar för leveranser inom fastlandet och högst 5–8 arbetsdagar för leveranser till öar, räknat från det att köparen mottagit den elektroniska orderbekräftelsen via sin angivna e-post. Om produkten inte finns i lager kan leveranstiden bli längre. Händelser utanför säljarens kontroll kan också förlänga leveranstiden, och köparen kommer att informeras om detta i tid i enlighet med villkoren. Leveranstiden får inte överstiga 30 dagar.
- Fri frakt vid köp över 100 €. För köp under 100 € är fraktkostnaden 5 €. Detaljer finns här.
- Leverans till köparen sker endast på arbetsdagar under leveransföretagens öppettider. Köparens telefonnummer kommer att anges på paketet så att kontakt kan tas vid behov.
- Produkter levereras till den adress som anges för leveransen, förutsatt att tillgång till platsen är möjlig från en allmän väg.
- Om köparen inte är personligen närvarande vid leveransen kan en annan vuxen person, som anges i beställningen eller anteckningen, ta emot produkten. Personen som tar emot produkten är skyldig att ange sitt namn, efternamn, relation till köparen, mottagningsdatum och signera mottagningsdokumentationen.
7. Skydd av användarnas personuppgifter:
- Personuppgifter för köpare av produkter och tjänster, liksom användare av webbplatsen https://davibikes.se och sociala medieplattformar som Facebook, Instagram och liknande, som förvaltas av DaviBikes, skyddas och lagras permanent i enlighet med bestämmelser om skydd av personuppgifter. De insamlade personuppgifterna används uteslutande för att ingå och fullfölja avtal samt tillhandahålla tjänster.
- Personuppgifterna kan också användas för att informera användare om produktutbud och andra marknadsförings- eller kampanjaktiviteter.
- All användarinformation skyddas strikt och är endast tillgänglig för behöriga medarbetare och personer som behöver uppgifterna för att utföra sitt arbete.
- Användaren har rätt att när som helst begära tillägg, ändring eller radering av sina personuppgifter samt motsätta sig behandling av dessa i marknadsföringssyfte genom att skicka en begäran till e-postadressen contact@davibikes.se.
- Användaren garanterar att de uppgifter de lämnat är korrekta, fullständiga och aktuella. Genom att använda DaviBikes webbplatser och sociala medieplattformar bekräftar användaren sitt samtycke till behandling av sina personuppgifter på det sätt som beskrivs ovan.
8. Användning av cookies på DaviBikes webbplatser och sociala medieplattformar:
- DaviBikes kan använda cookies för att samla in och behandla användardata. Dessa data används för att samla aggregerad statistisk information om användare, samt datum och tid för deras åtkomst till webbplatser och sociala medier.
- Om uppgifter som samlas in via cookies inkluderar användarens personuppgifter, gäller alla regler och åtgärder för skydd av personuppgifter som nämnts ovan för DaviBikes webbplatser och sociala medieplattformar.
9. Länkar till tredje parts webbplatser eller sociala medieplattformar:
- DaviBikes webbplatser och sociala medieprofiler kan innehålla länkar till tredje parts webbplatser eller profiler.
- DaviBikes garanterar skydd av personuppgifter enligt de regler som anges ovan endast för sina egna webbplatser och sociala medieplattformar, inte för tredje parts webbplatser eller profiler.
10. Kommunikation:
All kommunikation mellan säljaren och köparen relaterad till beställningsprocessen och ingående av köpeavtal sker via den e-postadress och/eller telefonnummer som köparen lämnar vid registreringen.
11. Ansvar:
- DaviBikes webbshop är tillgänglig dygnet runt, men på grund av tekniska problem kan avbrott eller begränsad tillgång ibland förekomma. Därför förbehåller sig DaviBikes rätten att begränsa eller tillfälligt avbryta åtkomsten till webbshoppen på grund av tekniska problem, såsom nätverksfel, strömavbrott eller andra tekniska hinder. DaviBikes ansvarar inte för konsekvenserna av att webbshoppen inte är tillgänglig eller för användarens bristande kunskap om dess användning.
- Kostnader för elektronisk kommunikation eller internetåtkomst som kan uppstå vid användning av webbplatsen omfattas inte av de tjänster som DaviBikes tillhandahåller.
- DaviBikes ansvarar inte för internettrafik eller andra kostnader som kan uppstå vid användning av webbshoppens tjänster. Vid fel under köpprocessen kan köparen lämna in ett klagomål till contact@davibikes.se för snabb hantering.
- DaviBikes ansvarar inte för skador som kan uppstå om köparen följer råd eller rekommendationer som inte publicerats på webbplatsen eller skriftligen godkänts av säljaren. Köparen agerar på eget ansvar om denne följer sådana obehöriga råd eller rekommendationer.
- Säljaren är skyldig att på begäran från behöriga myndigheter inom tre dagar lämna alla relevanta uppgifter om köparen (namn, adress, företag, e-postadress) för att förhindra brott i enlighet med lagstiftningen.
- Säljaren kan ändra detta dokument. Registrerade köpare kommer att meddelas om ändringar 7 dagar i förväg.
12. Klagomål och tvister:
- DaviBikes betonar vikten av transparens och att erbjuda lösningar vid klagomål och tvister som kan uppstå under onlineköp.
- Köpare har rätt till högkvalitativa tjänster och att vara nöjda med de produkter som erbjuds. Vid problem eller missnöje uppmuntrar DaviBikes köpare att först kontakta deras team för att lösa problemet så snabbt som möjligt.
- I enlighet med förordning 524/2013 om tvistlösning online erbjuder DaviBikes användare möjligheten att lämna in klagomål via ODR-plattformen, som är tillgänglig på följande länk: https://www.odreurope.com/eu-odr-platform.
- Denna plattform gör det möjligt för användare att lösa tvister relaterade till onlineköp på ett snabbt och transparent sätt i enlighet med EU-regler.
- DaviBikes åtar sig att svara på klagomål inom den lagstadgade tiden och enligt gällande regler, samt att erbjuda lämpligt stöd och lösningar till sina kunder.
- Alla förfaranden för att hantera klagomål är konfidentiella för att skydda kundernas integritet.
- Köpare kan skicka e-post eller en beskrivning av problemet till contact@davibikes.se om de har frågor eller klagomål.
- Det är viktigt att notera att DaviBikes ägnar särskild uppmärksamhet åt att lösa klagomål och uppmuntrar samarbete mellan parterna för att lösa tvister på bästa möjliga sätt.
- Om en överenskommelse inte kan nås kommer tvister att avgöras av behörig domstol i enlighet med gällande regler.
13. Äkthet och upphovsrätt:
- DaviBikes webbshop, som äger upphovsrätten samt design- och projektidéerna, förbehåller sig alla rättigheter till programvaruapplikationer och innehåll som visas på denna webbplats. Alla fotografier och textmaterial är uteslutande DaviBikes webbshops egendom, och det är förbjudet att kopiera eller använda dem i kommersiella syften utan föregående skriftligt medgivande.
- Åsikter samlas in via plattformen trustmate.io. Mer information om trovärdighet och granskning av recensioner finns på: https://se.trustmate.io/review-collection.
- All information, inklusive fotografier och texter som skyddas av upphovsrätten tillhörande DaviBikes webbshop, är strikt förbjuden att användas för aktiviteter eller syften som är förbjudna enligt lag eller otillåtna enligt villkoren för användning av denna webbplats. Genom att använda denna webbplats åtar sig användaren att följa dessa regler och samtycker till att respektera upphovsrätten och andra juridiska föreskrifter.